Nutid - Yingluck Shinawatra blir premiärminister
Highslide JS
Thailands statliga järnvägars emblem
Regeringens infrastrukturplaner för järnvägen (8 augusti 2013)

Torsdagen den 8 augusti 2013 hade Yingluck begett sig till Bangkoks centralstation (Hua Lamphong) där hon tittade på en utställning som Thailands statliga järnvägar (Kan Rotfai Haeng Prathet Thai) การรถไฟแห่งประเทศไทย satt upp. Det handlade om regeringens storslagna planer om järnvägstrafikens utveckling i Thailand. Det engelska namnet för Thailands statliga järnvägar är State Railway of Thailand (SRT).

Därefter hade hon och hennes sällskap gått ombord på ett tåg mot Hua Hin, som lämnade stationen klockan 09.00. De skulle sedan stiga av tåget i Nakhon Pathom och fortsätta sin inspektionsresa till provinserna Ratchaburi, Phetchaburi och Prachuap Khiri Khan. Agendan handlade om förbättrade tågförbindelser i landet. Andra ministrar i hennes sällskap under resan var biträdande premiärminister Kittiratt na Ranong, transportminister Chadchart Sittipunt (Chatchat Sitthiphan) ชัชชาติ สิทธิพันธุ์ (24 maj 1966-) och inrikesminister Charupong Ruangsuwan.


(Chadchat Suttipunt)

Yingluck lovade att verka för en infrastrukturfond på den ofattbara summan 2.2 triljoner baht, som till största delen skulle handla om höghastighetståg, dubbelspår och elektrifiering av järnvägsnätet. Detta skulle i framtiden minska kostnaden för transporter och bidra till att landets konkurrenskraft förbättrades. Därmed skulle också Thailands ekonomi växa, sade hon på mötet. Yingluck sade också till de höga ämbetsmännen från transportministeriet och SRT att regeringen numera prioriterade utvecklingen av infrastrukturen då detta varit ett eftersatt kapitel under många år.

Representanthuset måste dock godkänna att finansministeriet skulle kunna låna detta väldiga belopp. Yingluck menade att utvecklingen av infrastrukturen var nödvändigt för landets framtida behov. Hon uppmanade också transportministeriet att byta fokus från vägtransporter till transport på järnvägarna. Skötseln av järnvägarna måste förbättras för att garantera säkerheten till rimliga priser.

Samhällena utmed järnvägarna måste utvecklas och varor producerade i förbindelse med projektet one-tambon-one-product (OTOP) (Nueng Tambon Nueng Phalittaphan) หนึ่งตำบล หนึ่งผลิตภัณฑ์ (โอทอป) skulle vara tillåtna att säljas på tågen. Järnvägssystemet skulle också byggas ut för att länka samman alla länder i ASEAN-regionen, sade premiärminister Yingluck.

Med risk att gå för långt fram i den kronologiska ordningen var det först 2016 som det började hända saker angående den sino-thailändska höghastighetsjärnvägen. Men då hade en ny regering tagit makten i Thailand.

Tisdagen den 23 augusti 2016 gav regeringen klartecken till ett ramavtal om samarbete mellan de thailändska och de kinesiska regeringarna för att bygga höghastighetsjärnvägar från industriområdet i Map Ta Phut มาบตาพุด i Rayong till Nong Khai och från Bangkok till distriktet Kaeng Khoi แก่งคอย i provinsen Saraburi.


(Distriktet Kaeng Khoi i provinsen Saraburi)

Sträckan Bangkok-Nakhon Ratchasima var den sträcka som skulle byggas i den första etappen. Projektet i sin helhet handlade om en dubbelspårig sträcka på sammanlagt 837 kilometer, med en standardiserad spårvidd på 1.435 meter.

Sträckan Bangkok-Kaeng Khoi skulle bli cirka 250 kilometer lång med en investeringskostnad på omkring 170-190 miljarder baht.


Stavningsvarianter;

Chadchart Sittipunt: Chadchart Suttipunt, Chadchat Suttipunt, Chatchart Sitthiphan.

Kaeng Khoi; Amphoe Kaeng Khoi อำเภอแก่งคอย.

Denna artikel senast uppdaterad: 2023-01-10, 16.28
Följ oss:
Som prenumerant på uppdateringar kommer du att få löpande information från thailandshistoria.se om nya artiklar och sektioner på vår hemsida, samt annan thairelaterad information som kan vara intressant från utomstående källor.

I våra utskick finns länkar du enkelt klickar på för att avsluta prenumerationen på uppdateringar på thailandshistoria.se.

Genom att klicka på "Prenumerera" accepteras dessa villkor och prenumeration till
påbörjas.